چگونگی تمیز کردن هود آشپزخانه

چگونگی تمیز کردن هود آشپزخانه

در این مقاله قصد داریم چگونگی تمیز کردن هود آشپزخانه را به شما آموزش دهیم. هود آشپزخانه یکی از ضرورت‌های هر خانه ای محسوب می شود چرا که اگر از آن استفاده نشود بوی غذا به سراسر خانه سرایت می‌کند. همچنبن چربی ناشی از پخت  روی تمامی ظروف و دیوارها می نشیند. از آنجایی که هود دقیقا در بالای گاز استفاده می‌شود همیشه مستعد چرب شدن و آلودگی هستند. با ما همراه باشید تا به شما طرز تمیز کردن هود آشپزخانه را آموزش دهیم.

آموزش چگونگی تمیز کردن هود آشپزخانه

شما برای پاکسازی هود آشپزخانه خود راه های مختلفی را پیش رو دارید. به عنوان مثال استفاده از مواد شوینده مثل وایتکس و پودر لباسشویی می‌تواند تا حد زیادی به پاکسازی هود کمک کند. معمولا سطح روی هود هنگام پخت و پز بخصوص درست کردن غذاهای سرخ کردنی چرب می‌‌شود. اما تنها سطح روی هود نیست که با پخت و پز نیاز به شستشو دارد. فیلتر آن نیز باید پاکسازی شود. در ادامه ما نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه  و همچنین فیلتر هود اشپزخانه را به شما آموزش خواهیم داد تا از زیبایی و پاکیزگی هود آشپزخانه خود لذت ببرید.

چگونگی تمیز کردن هود آشپزخانه

نحوه تميز كردن هودهای آشپزخانه

همانطور که می‌دانید هودهای آشپزخانه در دو انواع مختلفی طراحی شده اند که روش شستشوی آن ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال هودهای شیشه ای را می توان با مواد شیمیایی قوی تر پاکسازی کرد. اما استفاده از مواد شیمیایی شکل ظاهری استیل را تغییر خواهد داد. امروزه مواد شیمیایی مختلفی برای پاکسازی و چربی زدایی به بازار آمده است که شما می‌توانید از آن برای پاکسازی هود شیشه‌ای استفاده نمایید. ما در این مقاله نحوه تمیز کردن انواع هودهای آشپزخانه توضیح خواهیم داد.

تمیز کردن هودهای استیل یا آلومینیومی

از نکات مهم در پاکسازی هودهای استیل و بطور کلی فلزی  این است که از موادی استفاده کنیم که به آن‌ها آسیی نرساند. یعنی استفاده از آن ها باعث تغییر رنگ و کدر شدن هودها نشود. یکی از روش های امن برای پاکسازی این هودها استفاده از مواد شوینده حاوی تترا می باشد که به راحتی در بازار موجود است. تتراپتاسیم پیروفسفات به عنوان یک ماده جلب کننده کلسیم در مواد شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی به از بین بردن یون‌های کلسیم موجود در آب و جلوگیری از تشکیل رسوب‌های کلسیمی در ماشین‌های شستشو و سطوح مختلف مانند لباس‌ها و ظروف کمک می‌کند.

نحوه تمیز کردن هودهای شیشه ای

هودهای شیشه ای ساده‌ترین روش پاکسازی را دارند زیرا سطح مسطحی که دارد باعث می شود به راحتی با یک شیشه پاک کن آن را پاکسازی نمود. البته این مساله زمانی جوابگو می‌باشد که چربی بر روی هود انباشته نشده باشد و لکه های چربی قدیمی نباشد. در این صورت پاک کردن آن دیگر خیلی ساده نخواهد بود.هود شیشه ای مشکی را چگونه تمیز کنیم؟ خیلی ساده. با استفاده از سرکه و جوش شیرین. اگر این مشکل برای شما پدید آمد باید از ترکیب های دیگری برای پاکسازی استفاده نمایید که در همین مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

نحوه پاکسازی هودهای پلاستیکی

معمولا هودهای پلاستیکی دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد زیرا محصولات دیگر و جدیدتری مثل هودهای استیل و شیشه ای جایگزین آنها شده اند. اما اگر می‌خواهید هودهای پلاستیکی را پاکسازی کنید می‌توانید از شوینده هایی مثل صابون های همه منظوره و ترکیب وایتکس و مایع ظرفشویی استفاده نمایید.

چگونگی تمیز کردن هود آشپزخانه با پودر ماشین لباسشویی

پودر ماشین لباسشویی یکی از بهترین پاک کننده های چربی و رسوب بر روی هود می باشد که می تواند شما را در تمیز کردن هود آشپزخانه تان کمک کند. برای این کار ابتدا با آب گرم سطح هود را خیس کنید و بعد از آن با یک اسکاچ که آغشته به پودر ماشین لباسشویی میباشد اقدام به تمیز کردن هود نمایید. سپس آن را با یمک دستمال حوله ای پاکسازی نمایید.

استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن هود آشپزخانه

برای استفاده از این روش ابتدا یک قابلمه بزرگ آب روی حرارت بگذارید و اجازه دهید بخار حاصل از جوشیدن آب چربی های نشسته روی هود را کمی گرم تر کند و بعد از آن از ترکیب سرکه و جوش شیرین بصورت اسپری روی آن استفاده نمایید. ترکیب سرکه و جوش شیرین یک چربی زدای قوی میباشد که اثری از آلودگی را بر روی هودهای شما باقی نمی گذارد. بعد از اینکه این ترکیب را بر روی هود آشپزخانه اسپری کردید می‌توانید با یک دستمال نرم آن را از روی هود پاک کنید. البته بهتر است اندکی زمان بدهید تا اثر خود را بر روی چربی ها گذاشته باشد.

استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن فیلتر آشپزخانه

روش تميز كردن فیلتر هود آشپزخانه با استفاده از این ترکیب به این صورت است که فیلتر هود آشپزخانه را درمیاوریم و سپس آن را درون یک ظرف آب داغ می گذاریم. بعد از 10 دقیقه آن را از ظرف درمی‌آوریم و سرکه و جوش شیرین را به آن اسپری می‌کنیم. برای اینکه نتیجه بهتری بگیریم این کار را مجددا نیز تکرار می کنیم و بعد از اینکه چربی کاملا زدوده شد آن را آبکشی می‌کنیم. این روش یک روش خانگی بسیار موثر می‌باشد که هیچ آسیبی به همراه نخواهد داشت.

روش تميز كردن موتور هود آشپزخانه

موتور هود آشپزخانه نیز هنگامی که آشپزی می کنید ممکن است دچار آلودگی شود. بنابراین شما باید آن را با روش های مختلفی تمیز کنید تا هم ظاهر پاکیزه‌ای داشته باشد و هم در کارکرد آن اختلالی ایجاد نشود. برای تمیز کردن موتور هود آشپزخانه باید مراقب باشید که به آن آسیبی نزنید. زیرا این موتورها با جریان برق کار می‌کنند. به آرامی سطح روی موتور هود را با یک دستمال آغشته به سرکه و جوش شیرین پاکسازی کنید. هر چقدر نگذارید چربی های حاصل از آشپزی روی هود انباشته نشود پاکسازی آن ساده تر خواهد بود.

قویترین پاک کننده چربی هود

محصولات زیادی برای پاک کردن چربی از روی هود وجود دارد که حتی به آن چربی زدا یا گاز پاک کن هم می‌گویند اما ما به شما استفاده از سرکه سفید را پیشنهاد می کنیم. سرکه یک ضدعفونی کننده قوی محسوب می‌شود که دارای خاصیت چربی زدا نیز می باشد. بنابراین این ماده می‌تواند شما را از انجام کارهای زمان بر برای پاکسازی هود آشپزخانه نجات دهد. همچنین استفاده از بخار برای چربی زدایی بسیار مفید است. بخار ایجاد کنید و چربی ها را بشکنید سپس با یک دستمال و یا حوله آن را تمیز کنید.

چگونه چربی توری هود را تمیز کنیم؟

چگونگی تمیز کردن هود آشپزخانه

توری هود یا فیلتر هود برای جلوگیری از ورود چربی به داخل هود تعبیه شده است و این می‌تواند به طول عمر هود اضافه نماید. اما خود فیلتر نیز به مرور زمان نیاز به پاکسازی دارد. برای اینکار باید در ابتدا جنس فیلتر یا توری هود خود را بشناسید. مثلا برخی از فیلترها مثل فیلتر زغالی و فیلتر الیافی قابلیت شستشو ندارند و چند ماه یکبار باید تعویض شوند. ولی فیلتر آلومینیومی را می توان به راحتی شستشو کرد. فیلترهای توری قدیمی نیز بسیار ساده قابل شست و شو می باشد. برای این منظور فیلتر را در معرض بخار یا درون آب جوش فرو ببرید. سپس آن را به کمک یک شوینده و یا سرکه و جوش شیرین تمیز نمایید. برای تميز كردن هود آشپزخانه با سرکه مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

 

 

مدیر سایت
ارسال دیدگاه